woensdag 23 maart 2011

The One With the Headache

Migraine, het is iets speciaals. Uitleg op Wikipedia:

Migraine (van hemicrania: 'half hoofd') is een neurovasculaire aandoening gekenmerkt door aanvallen ontstaan door neurale prikkelingen die na een plotse tijdelijke vernauwing, een verwijding van de bloedvaten tot gevolg heeft.
Dit geeft aanleiding tot verschillende symptomen, meestal een kloppende hoofdpijn en verdere stimulatie van het centrale zenuwstelsel. Onderzoek met scannen heeft aangetoond dat de hersenstam geactiveerd wordt tijdens een migraineaanval.
De typische hoofdpijn die vaak gepaard gaat met een migraineaanval komt meestal aan één kant van het hoofd voor (vandaar de naam) maar kan dubbelzijdig optreden. Verder hoeft de pijn ook niet altijd aan dezelfde kant op te treden.
Mensen die aan migraine lijden kunnen dikwijls slecht tegen fel licht en geluid. Dikwijls komen in een familie verscheidene migrainepatiënten voor. Onderzoek na een aanval brengt doorgaans geen fysieke oorzaak aan het licht. Bij herhaalde aanvallen is medisch advies raadzaam, al was het alleen al omdat er geneesmiddelen bestaan die preventief werken of een aanval bekorten.
De gemiddelde prevalentie van migraine in Westerse landen ligt op 11%. Opvallend is dat de prevalentie van migraine als percentage van de totale bevolking in Nederland aanmerkelijk hoger ligt dan in elk ander Europees land.
Migraine moet worden onderscheiden van clusterhoofdpijn en spanningshoofdpijn.

Hier heb ik dus ook last van. Net zoals gisteren en vandaag. Van migraine. En ik kan mijn hand op mijn hart verkondigen dat diet niet leuk noch aangenaam is.

Pijn boven mijn rechteroog. Een drukkende, zeurende pijn. Niet aangenaam. Af en toe steken. Licht doet pijn.

En jammer genoeg ben ik niet de enige die hier last van heeft.

Vandaar dat ik vandaag niet veel schrijfzin heb, eerder slaapzin. Dat ga ik straks doen, als ik thuiskomt. Reken maar van YES!

Liefs,
Me die met haar hoofd tegen de muur wil bonken om de migraine weg te laten gaan maar dit wijselijk niet zal doen wegens dan-zal-ze-nog-meer-hoofdpijn-hebben.

1 opmerking:

  1. Bweiiiiiii, hoofdpijn :-( Heel vervelend. Had dat vroeger ook toen ik de nuvaring nog gebruikte. Bonken dat dat deed in mijn hoofd, heb soms nog zitten huilen van de pijn. Sinds ik die ring over de draad gesmeten heb, heb ik nog amper hoofdpijn. Enkel als ik verkouden ben of zo.
    Slaapt gij maar eens lekker en ik hoop dat je je morgen beter voelt!

    BeantwoordenVerwijderen