dinsdag 5 april 2011

The One With Edith

Toen ik vanmorgen naar het werk reed, speelden ze op de radio het liedje "Je ne regrette rien" van  Edith Piaf (is dit trouwens wel juist geschreven?) Amai! Wat een R !

Ikzelf heb ook een Franse R zoals ze zeggen, maar niet zo opvallend als ons Edith. Hoop ik.

Aan de hogeschool moest ik ooit tijdens mijn lerarenopleiding bij een logopediste een test afleggen. Nu hadden ze niet beter gevonden dan daar een zinnetje tussen te zetten waarvan alle woorden met een R begonnen en dat moest ik voorlezen (samen met al die andere zinnetjes natuurlijk)

Ik hoorde mijzelf voorlezen en ik hoorde die R rollen, en ik dacht 'Oei oei. Daar ga ik commentaar op krijgen!'

Na het lezen zei die logopdesite 'Er zijn zo van die mensen die die RRRRRR nogal kunnen laten rrrrrrrrollen, he.'
Ik dacht onmiddellijk 'Oh jee, hier komt het ...'
En ze vervolgde: 'Maar ik vind dat supermooi en je mag dat zeker niet verliezen!'

Wauw seg!

Zijn er trouwens nog mensen die zo van die opvallende klanken kunnen produceren zonder daar moeite voor te moeten doen? De Limburgers spreken fonetisch hun tweeklanken perfect uit. Maar voor de rest ... (En ik heb het ook over Vlamingen. Nederlanders praten over het algemeen toch mooier dan ons.)

Moet je trouwens weten dat ik de enige was van heel ons jaar dat geen oefeningen moest maken om beter voor te lezen? Het enige dat ik moest doen was trager lezen.

Fantastisch! Geweldig!

Liefs,
Me die fier is op haar rollende R.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten