zaterdag 17 augustus 2013

WE 300 - Schakelen


Het lukte haar niet. Absoluut niet. Vertrekken aan rode lichten op een bergop. Hoe doe je dat toch?

“Allez! Trek je handrem op. Je gaat in eerste. Je duwt op je gas en als je  voelt dat je koffer van je auto naar beneden wordt getrokken, dan los je je handrem en ben je  weg zonder achteruit te bollen!”

Pffff… Het lukte haar niet. Absoluut niet.

“Maar allez, hoe komt dat nu dat ik altijd stilval?”

“Omdat je niet genoeg gas geeft. Meer gas geven!”

Ze probeerde het voor de, naar haar gevoel, driehonderdste keer. Weer viel ze stil. Ze begon te wenen, want ondertussen had ze een file van twintig auto’s veroorzaakt. En die stomme L op de achterruit hielp haar ook niet vooruit. Claxonneren en roepen en met hun gebalde vuist schudden, dat konden ze om ter best. Maar een beetje geduld uitoefenen omdat het haar echt niet lukte, neen. Dat konden ze niet.

Toen ze voor de driehondereneerste keer haar ogen had drooggeveegd, begon ze met hernieuwde moed. Handrem optrekken, naar eerste gaan, gas geven en handrem lossen als het licht op groen sprong. Ze had het gevoel dat het haar ging lukken deze keer!

“Ja, ja !!!”

Plotseling schoot de dure en grote BMW die achter haar stond te toeteren haar voorbij. Die moest rechts afslaan en had door zijn blinde woede de overstekende fietser niet gezien.

“Godverdomme! Weer en L’eke, zenne! Waarom laten ze die ook los op de baan?” foeterde hij in zijn achteruitkijkspiegel.

BOEM! KRAAK! CRASH!

“Oh shit! Mijn auto!”

Mevrouwtje werd met fiets en al over de motorkap gekatapulteerd, over de voorruit, over het dak en belandde achter de auto. De dikke BMW reed zonder schaamte maar met geblutste bumper en gebroken voorruit verder.

“Wat moet ik nu doen?” vroeg de leerlingchauffeur.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
300 WE is een schrijfopdracht van Plato. Schrijf een verhaal van 300 woorden waarin een bepaald woord – ditmaal schakelen – niet voorkomt.
Meer bijzondere, mooie en ontroerende verhalen vind je op:
http://platoonline.wordpress.com/

22 opmerkingen:

  1. Ik HOOP dat het in dit geval fictie is, want je leest het dagelijks in de krant, dergelijke gevallen van idioot en intolerant, egoïstisch weggedrag, met alle gevolgen van dien! In dit verhaal heb je het erg goed neergezet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hoor! Dit is fictie! Ik heb nogal een realistisch gekleurde fantasie, soms...

      Verwijderen
  2. Prima WE, Me. In onvervalst Vlaams (waarvan ik de meeste dingen denk te begrijpen) tover je ons een stukje voor dat inderdaad best werkelijkheid zou kunnen zijn. Hoe vaak zie je ze niet, de macho's die zo nodig moeten en op de bumper van de voorganger kleven, gedreven, woedend want ze moeten voort...

    Uitstekend stuk. Mijn complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Zijn er sommige dingen die te Vlaams zijn en dus moielijker te begrijpen voor jou?

      Verwijderen
  3. Heel knap geschreven. Ik zat mijn adem in te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pffff wat een verhaal zeg, een spannende WE300!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zooo zeg ik leefde helemaal mee.
    En op het laatste kon ik wel zijn ben zo door een bmw van mijn scooter gevlogen brrr

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei. Dat is minder fijn voor jou dat het in jouw geval geen fictie was...

      Verwijderen
  6. Heel goed beschreven WE
    Je beleeft het in realtime!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jemig, en hij rijdt gewoon door???? Tssss!
    Ik weet nog goed dat ik ook ooit moest hellingtrekken met de camper van mijn ouders. Pfffft, dat lukte ook niet zo 123!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is een van de redenen waarom ik in een automaat rijd. Dat schakelen - pffff. Wat een ramp.... ;-)
    Leuke WE!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Amai... toen ik begon te lezen had ik niet door dat het fictie was (ik had geen flauw idee waarvoor WE300 staat, dus ik dacht dat dat in de loop van wel duidelijk ging worden). Letterlijk in één adem uitgelezen. Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. En die WE dat weet ik ook niet exact waar het voor staat, maar ik begrijp het concept. ;-)

      Verwijderen