woensdag 18 juli 2012

The One With the Kitchen Nightmare

File:Kitchen Nightmares.pngNeen, ik heb onlangs geen flater van jewelste geslagen in de keuken. Dat is al een tijdje langer geleden... Dus dit blogje gaat niet zozeer over mij.

Tegenwoordig kom ik af en toe eens op een bepaalde tv-zender het programma US Kitchen Nigthmares tegen. De alombekende chef-kok Gordon Ramsay zwaait in dit programma de plak - zo'n beetje als Peter Goossens bij ons in Vlaanderen ten tijde van Mijn Restaurant. Hoewel beide programma's absoluut niet om hetzelfde draaien!

Gisteren kwam ik op een aflevering uit waar een dame een Italiaans restaurant runde, samen met haar zus en mama. Een echt gezellig familiebedrijfje, zou je dan denken... Maar ik viel steil achterover toen ik hoorde dat madam van de zaak - diegene die het daar het meest voor het zeggen had - ochier-ochotte 1000 euro had geïnvesteerd in de zaak. Haar zus en mama hadden meer geïnvesteerd en zelfs hun huis als onderpand gegeven, maar mochten zich van madam de baronnes niet moeien met de zaak. De mama en de zus werkten nog fulltime als leerkracht ook! En dan nog eens een restaurant runnen.

Madam de baronnes had niets veranderd toen ze het restaurant had overgekocht. Als een restaurant over te nemen is, is er dan al geen stront aan de knikker? Zeker als ze dan nadien kwam zeggen dat de vorige eigenaar de zaak verkocht omdat er geen klanten meer kwamen... Hoe dom kan je dan zijn om een zaak over te nemen en niets te veranderen??? Moest het nu veel succes gehad hebben, dan kan je zo'n zaak misschien overnemen. Als de vorige eigenaar het al wilde verkopen...

Enfin, mijn gedacht hierover is dat als je een droom hebt, je ervoor moet zorgen dat je die kan realiseren. En natuurlijk mag je beroep doen op hulp van familie! Maar moet dat daarom financieel? Daar komt alleen maar ruzie van... Ik vind ook dat je kritisch moet blijven ten opzichte van de zaken die je onderneemt, zodat je er iets aan kan doen als 't begint te slabakken. Ik zeg niet dat ik het beter zou kunnen, maar net daarom zou ik er nooit aan beginnen.

Zelf heb ook nog bepaalde dromen, vooral op professioneel vlak. Maar omdat alles zo onzeker is, ben ik er nog niet mee begonnen. Maar man, hoe graag zou ik die droom in vervulling willen laten gaan !!!

Liefs,
Me die gaat proberen haar droom waar te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten